221daysofsummer.reismee.nl

Rapa Nui

Na een tocht van zo’n 38 uur, zetten we eindelijk voet op Rapa Nui, aka Paaseiland. Het sprak al jaren tot onze verbeelding, maar door de geïsoleerde ligging (zoek het maar eens op een wereldkaart) dachten we nooit tot hier te kunnen geraken. Maar met onze Round-the-World-tickets leek dit eiland plots dichterbij te zijn dan ooit… We moesten dus geen twee keer nadenken en besloten om onze reis officieel van start te laten gaan op Rapa Nui, een plek waarvan het meest dichtstbijzijnde vasteland zo’n 3.800 km verwijderd ligt, een plek waar grote, mysterieuze Moai (de iconische beelden waarvoor Rapa Nui bekendstaat) overal opduiken en alles in het oog lijken te houden, een plek waar de buitenwereld eigenlijk maar heel weinig over weet…

Op de luchthaven werden we opgewacht met verse bloemenkransen door Nicole en haar man, die samen 2 cabañas, een soort van bungalows, verhuren. Doordat alles van het vasteland van Chili moet worden geïmporteerd, is het leven hier duur. De prijzen in de super-, euh, minimarkets zijn hoger dan bij ons en ook uit eten gaan is een stuk duurder.

We hebben beiden geen last van een jetlag en zitten vrij snel in het ritme van Rapa Nui. Onze cabaña is gelegen in het centrum van Hanga Roa, de enige ‘stad’ op het eiland, maar heeft toch een heerlijke tropische tuin, met verse bananen- en papayabomen. We hoeven ze maar te plukken! In onze tuin is ook een hangmat, waar we van het heerlijke weer kunnen genieten. Heel leuk ook dat we ons Spaans hier constant kunnen gebruiken met de locals.

Ons tuintje:

We gaan jullie niet overstelpen met alles wat we geleerd hebben over het eiland, want dan zou het hier wat lang worden, maar we kunnen wel zeggen dat de geschiedenis en het heden van Rapa Nui ontzettend interessant zijn. Het eiland heeft het niet makkelijk gehad de laatste honderden jaren, maar het lijkt zich momenteel wel te herstellen. Alles is verbonden met mekaar: de geschiedenis en tradities leven voort in het dagelijkse leven van de originele eilandbewoners, de Rapanui.

Het eiland zelf is niet groot, wat het enkel maar moeilijker maakt om te vatten hoe zulke grote en interessante cultuur zich op zo’n klein stipje in de oceaan, in the middle of nowhere, heeft kunnen ontwikkelen. Er zijn wel grote overeenkomsten met de Polynesische cultuur van Tahiti en Nieuw Zeeland. Het eiland is erg ruig en de kustlijn bestaat vooral uit kliffen, waartegen hoge golven onophoudelijk stukslaan. We hebben alles zelf uitgestippeld en ons hier verplaatst met de mountainbike. Gemiddeld fietsten we zo’n 50 kilometer per dag, wat gezien de vele heuvels en extreme wind zeker voor het nodige gevloek

heeft gezorgd.

Maar het was het helemaal waard, want de dingen die we gezien hebben, waren ongelooflijk mooi en indrukwekkend.

We gaan bijvoorbeeld Tahai nooit vergeten, want dat waren de eerste Moai die we zagen, en die zorgden toch voor kippenvel bij ons beiden. Ze waren zo knap dat we er ’s avonds terug naartoe gejogd zijn om er de zonsondergang te kunnen zien. Alle Moai zijn trouwens gericht op de dorpen waarbij ze behoorden, want de functie van de beelden was om het dorp te beschermen van vijandige stammen. Daarnaast heeft ook de uitgestorven vulkaan Ranu Kau onze ogen doen openvallen, met zijn krater van 1 kilometer diameter. Ook Rano Raraku, de plek op de flank van een vulkaan waar de Moai gemaakt werden, was behoorlijk imponerend. Er liggen zo’n 400 Moai, afgewerkte en onafgewerkte, daar liggend alsof ze van de ene dag op de andere dag ‘verlaten’ werden door hun makers. Wat er precies gebeurde is nog steeds niet geweten… Ahu Tongariki is nog zo’n platform met Moai dat onwaarschijnlijk knap is. Daar staan zo’n 15 jongens op, de grootste ongeveer 10 meter hoog, en dat met op de achtergrond steile kliffen en een woeste zee! Ook de 2 zandstranden, Anakena en Ovahe, waren de moeite. Anakena is het meest bekende en idyllische, met palmbomen omringd en 6 Moai die de wacht schijnen te houden. Ovahe, het strand waar de locals naartoe gaan, ligt verborgen en is erg moeilijk bereikbaar. We moesten een stuk offroad fietsen en nog over enkele rotsen klimmen om er te geraken, maar als beloning hadden we het strand voor ons alleen, heerlijk! Ook memorabel was het moment toen we terug in de stad met onze voeten in de branding stonden en er opeens een zeeschildpad verscheen. Bleek dat die rakkers er geregeld van het zeewier komen eten. Een aardige local leende ons zijn snorkel en zo hebben we ook met deze gracieuze dieren kunnen zwemmen en ze zelfs kunnen aanraken, een topervaring! Verder hebben we ook echt genoten van het mountainbiken langs de kustweg, van de heerlijke lokale keuken (we kunnen de ceviche van tonijn aanraden

Smile
), van de traditionele Rapanui dansshow en van de verblindende sterrenhemel. We hebben ons hier niet verveeld en Rapa Nui heeft indruk gemaakt op ons. Zij die overwegen om ooit tot hier te komen, zeker doen! Hieronder alvast enkele foto's, maar jullie vinden er meer in de fotosectie.

Zonsondergang bij Ahu Tahai:

Ahu A’Kivi:

Traditionele Rapa Nui dansshow:

A close encounter

Smile

Tijdens dit schrijven genieten we op een terrasje van een vers passievruchtensapje. Het leven kan soms zwaar zijn… Stilaan beginnen we de Lonely Planet van Tahiti te lezen want morgenavond vliegen we door naar Papeete, hoofdstad van Tahiti. We verblijven daar maar 1 dag en gaan onmiddellijk door naar Mo’orea, een eiland niet zo ver van Papeete. We zullen nog 5 uur vroeger gaan in de tijd, dus zullen dan al 11u achterlopen op jullie.

¡ Iorana y hasta la próxima desde Tahiti !

Veel liefs,
Peggy en Dimi

Wisten jullie dat:

- Er hier enorm veel zwerfhonden rondlopen en je tijdens wandelingen wel vaker kadavers van honden tegenkomt? (een geur die surprisingly wat te vergelijken valt met die van een goeie kaasfondue

Smile

- Een kip hoger op de ‘sociale ladder’ staat dan een hond?

- Hanen hier niet enkel tegen dageraad kraaien, maar gewoon de hele dag (en nacht!) door?

- De inwoners van Rapa Nui niet houden van de naam Paaseiland (of Easter Island, Isla de Pascua, enz) aangezien die hen aan buitenlandse onderdrukking herinnert?

- Er hier heel veel paarden los rondlopen op het eiland? De eigenaars weten toch dat ze niet ver kunnen gaan lopen.

- Er hier maar 2 kleine zandstranden zijn op het hele eiland?

- Het voor Rapanui mannen traditie is dat ze hun haar laten groeien en in een ‘topknot’ binden?

- Dimi met zijn topknot dus een heel coole Rapanui man is

Smile

- Dimi zich onbewustal een hele week 's avonds insmeert met zonnecreme in plaats van aftersun en nu beseft hoe het komt dat hij maar rood blijft zien...

Nathalie en Michael

Hey! Blij da jullie iets posten! Tis hier 6u smorgens en lig wakker. Zo wat interessante lectuur is wel fijn ????
Jullie avontuur is al goe gestart en dan nog zonder jetlag ???? Echt zot ook op hoe een klein stipje jullie zijn, omringt door water. Gisteren met vokke en ons papa ook wat aarderijkskunde lessen gekregen ???????? Echt heel de familie leeft mee. Als ze dees lezen hebben ze weer stof om heel de week over te praten!! En terecht want die krater, fietstocht, schildpadden, vieuws ... Iets da we hier niet echt hebben helaas ????

Ah en Dimi... After sun is voor na het zonneke hé, zonnecrème is voor overdag. Al een geluk da Peggy erbij is zenne ????????

Amuseer jullie vooral verder!! Bye bye!! X

Conny en Gene

amai, das al een super tof begin van jullie reis, en echt grandioos verteld. Ik geniet al mee en kijk uit naar jullie volgende verhalen en belevenissen. Geniet ervan

leo

dag Peggy en Dimi
het doet me plezier dat jullie eerste tocht al zo goed is meegevallen. Goed begonnen is half gewonnen. Als ik sommige foto's zie ben ik toch een beetje jaloers. Geniet ervan

Karin & Erik

Hey Dimi & Peggy,

Dit lijkt me al een super begin van jullie reis, al genoten van jullie reisverslag en prachtige foto's, geniet ervan! xxx

Linda en Freddy

Zalig om te volgen, kijken al uit naar de volgende episode.
Enjoy it !!

marc weygaerts

hey tof zo een mooie foto's en zo te zien genieten jullie er ten volle van doe zo voort dikke kussen en tot de volgende verhalen xxx

Pascal

Knap! ... En geen enkele dt-fout. ???????? Geniet er nog van!

tante greet

nu weet ik al wat meer over Rapa Nui.
Zoals de foto's laten zien een fantastisch eiland

geniet nog verder van de reis en nu naar Tahiti

dikke kus

Jim, Jasmin en Lillie

Dimi en Peggy,
Super coole foto's en zo te zien genieten jullie ervan!
Wij kijken al uit naar het volgende verhaal!
Blijven genieten en ervaringen opdoen natuurlijk, Mimi en Peggy!
Groetjes,
Jim, Jasmin en Peggy
Ps: als ik zonne-crème moet opsturen, dan laat je maar iets weten! :-)

nonkel francis en tante ghislaine

mooi stukje over een prachtig gebied; alvast een uitstekend begin van jullie reis.
En nu op naar Tahiti, het eiland van Paul Gauguin.
Veel plezier.

Tante Rita en Nonkel Louis

Prachtige foto's, mooi en interessant verhaal
Nog veel plezier

Mama en papa

Prachtig begin van jullie reis en mooi verteld! Dit is nog maar het begin.....geniet maar wees voorzichtig! Dikke kussen en zo snel mogelijk berichten sturen.

ellen en bjorn

Precies aan het genieten daar....super! Paaseiland is iets bijzonders he. Wij blijven jullie volgen. Zo komen wij ook opnieuw op die plekken.

Yente

Amai wat een verhaal.
Super leuk begin... Als het al maar beter wordt dat zou het pas zijn :p
Geniet er van :-)
Wees voorzichtig.

x
Ben benieuwd naar het volgende verslag :p

Johnny en co

Hallo, Peggy en Dimi,
Fijne foto's, veel plezier op het verdere verloop,...

dirk

kem zo precies een gevoel da golle nog ni ner huis wilt kome hé,of vergis ik men eige..... pak het er maar goe van want kdenk ni da da iet is oem alle jaren te doen...
xxxx

Julia en de pereplukker

Lieverds,

Ondertussen 20 u hier. Lig al in bed, kapot van heel die verhuistoestanden! Nonkel Marc heeft vandaag ook weer zn best gedaan. Mee helpen verhuizen en dergelijke! Het is al een vermoeiend weekend geweest, mr tis bijna in orde. Foto's volgen dan wel hoor..

Maar... Seg... Wauw! Onder de indruk van jullie verhalen. Ik zou zo naar jullie toe willen! Zijn echt interessante en magische ontdekkingen. Is echt mijn ding, zeker na India. Die beelden zijn echt super cool. En euh hallo? Gullie zijt geen sportief koppel zeker? Joggen, mountenbiken,.... Kben al blij dat ik gewoon kan fietsen (al is dat soms nog wat moeilijk... Hihi)
Seg en moeten jullie da nu echt zeggen van die honden? Kreeg weeral de tranen in mn ogen :(

Ik ga jullie foto's zeker ook ng eens bekijken! Tot snel en dikke kussen liefjes!

Xxxxxxxxx

norbert

prachtig verhaal en het zal zeker ook een prachtige reis worden. Ik kan me inbeelden dat jullie gedachten nu niet bij rochus zitten, moet je ook nu niet doen.
Ik zal je contract van 2015-2016 maar verzetten naar 2020-2021.
groetjes

Jens Vero en Finn

Je weet niet hoe jaloers ik op jullie ben!!!ziet er voorlopig echt fantastisch uit! Zonnecrème, denk dat Bob wel een verhaal heeft over zonnecrème... Doet me aan een grapje vanop Kreta denken:-) geniet ervan!!!

T.linny en nonkel Paul

Hallo DIMI en peggy.hebben juist jullie laatste fotookes via mail van de mama gezien .nu zitten jullie echt in het paradijs.gewoon prachtig,en wat een zonsondergang met adembenemendehemel,een mooi liefdesnestje voor oneindig te genieten van elk moment.dikke bezien.xxx

T.linny en nonkel Paul

Dikke bezen.bedoel ik.xx