221daysofsummer.reismee.nl

Down under deel 3: Sydney - Adelaide

Genoeg avontuur in de Blue Mountains, hoog tijd om door te rijden naar de eerste wereldstad tijdens onze reis: Sydney. Toegegeven, hier hebben we écht hard naar uitgekeken. We verblijven vier nachten in een duplex loftje in Newtown, een hipsterbuurt à la de Zurenborg, zo'n tien minuten buiten het centrum. We bezoeken uiteraard het iconische en wereldberoemde Opera House, de Harbour Bridge, de Art Gallery of New South Wales (waar er een tijdelijke Pop Art-tentoonstelling hangt, we zijn beiden wel fan van Warhol en co

Smile
), het Museum of Contemporary Art, de eindeloze shopping streets en malls en uiteraard famous en ever so crowded Bondi Beach, het strand waar de Australische surfcultuur ontstaan is.

Kerstavond vieren we in een Mod Oz fusion restaurant met zicht op het Opera House. De dag erna brengen we door op Bondi Beach, want traditioneel is dit de place to be op kerstdag. Het is hier koppen lopen, en op bijna alle koppen staan kerstmutsen. Fantastisch om te zien, maar het blijft toch vreemd om Kerst te vieren in zwembroek en bikini. Het bekende Bondi Rescue-team heeft zijn handen vol! Er zijn tijdens dat kerstfeest trouwens volop opnames voor dat programma bezig, dus wie weet is Dimi binnenkort wel te bewonderen op tv in zijn ontblote torso

Tongue Out

Na Sydney rijden we via de spierwitte stranden van Jervis Bay door naar de hoofdstad Canberra. Volgens de Lonely Planet is ‘time spent here often spent better elsewhere’. We kunnen toch moeilijk geloven dat een hoofdstad niet eens de moeite is om te passeren en moeten het met onze eigen ogen gezien hebben. Seeing is believing, en wat we vooral zien zijn lege straten, lege parkings, en dat terwijl centrum Antwerpen is afgesloten wegens de massa kerstshoppers! Behalve het parlement staan hier vooral veel museums op een rij. Toen de verschillende Australische kolonies besloten om een verenigde natie te vormen, moest er een hoofdstad worden gekozen. Gezien de enorme rivaliteit tussen Sydney en Melbourne werd de kerk letterlijk in het midden gehouden en werd er een locatie gezocht tussen de beide steden in. Het gehucht Canberra werd omgevormd tot een kunstmatige hoofdstad, en kunstmatig is het vandaag nog steeds. Always trust the Lonely Planet guys (aan deze reclame verdienen we trouwens massa’s poen

Cool
)!

We trotseren met ons busje de kronkelwegen van de Snowy Mountains, in de winter het enige skigebied van Australië. In het minigehucht Dalgety zien we daar in het water eindelijk Ovide plonsen (voor de niet-tekenfilmfans: een vogelbekdier, in het Engels a platypus, fan-tas-tisch woord

Smile
). We rijden verder naar Phillip Island, een schiereiland onder Melbourne, bekend om zijn pinguïns. Bij zonsondergang komen hier meer dan duizend dwergpinguïns aan land na een hele dag jagen op zee. We zitten op de eerste rij om de schattigaards in groepjes uit het water te zien waggelen om vervolgens onhandig in de duinen te klimmen, op zoek naar hun nest en jongen. Na een paar uur in het donker op het strand zijn we verkleumd, maar wat is het toch wondermooi om een natuurdocumentaire in het echt mee te maken.

Een uurtje rijden van de natuur van Phillip Island en we staan de volgende ochtend al in het centrum van het bruisende Melbourne. Melbourne staat bekend om zijn street art, en in verschillende steegjes vinden we inderdaad muren en gevels vol graffiti, très cool indeed. We ontdekken in een van de vele smalle straten ook de allerbeste hamburgers ter wereld en eten als lunch voor de rest van ons verblijf niets anders meer dan 100% grasgevoerd biologisch geteeld real Aussie beef - eat your heart out, McDonalds!

Op onze eerste dag belanden we toevallig op een 'rooftop bar'. Na wat aanschuiven en de nodige Peggy-assertiviteit (but always polite

Innocent
) kunnen we een tafeltje versieren tussen de Ned Kelly bearded hipsters (de hipsterbaard is hier genoemd naar de legendarische cop killer Ned Kelly) en genieten we van onze margaritas en het zicht op de stad. We geraken aan de praat met twee Australiërs en dat wordt zo gezellig dat we uiteindelijk een hele middag met hen blijven terrassen en ze ons uitnodigen voor hun eigen New Year’s recovery rooftop party op 1 januari.

Voor New Year's Eve heeft Dimi als verrassing een suite geboekt in een historisch hotel in het centrum; het nieuwe jaar mag in stijl worden ingezet, toch?

Wink
We eten superlekker in een Cambodjaans restaurant aan de Docklands (het Eilandje van Melbourne, zeg maar) en aanschouwen lichtjes tipsy het mooie vuurwerk boven de stad. De dag nadien voelen we ons met een Dafalgan in de hand meteen helemaal thuis op de New Year’s recovery rooftop party van John en James. Chille muziek, superleuke mensen, heerlijk weer en zicht op zee… We hadden 2015 niet beter kunnen inzetten!

We laten Melbourne achter ons en beginnen aan de Great Ocean Road. De volgens velen mooiste weg ter wereld werd na WOI aangelegd door ex-soldaten, om hun een job te bezorgen in eigen land om opnieuw in de maatschappij te integreren. Halverwege gaat de weg een stuk landinwaarts en rijden we door een eucalyptuswoud. We zien plots een koala in een boom hangen (of liever, we zien een meute slecht geparkeerde auto's en mensen die in de lucht wijzen en foto's maken). We parkeren ons busje dus mee half op de baan, halen onze camera boven en negeren de toeterende grumpy chauffeurs die waarschijnlijk niet van koala's houden. We zien er nog een, en nog een! En twee samen, en eentje vlak bij de weg, en... We raken de tel kwijt, het hangt er gewoon vol!

Daarna keert de weg terug naar de zee en iets later komen we aan de beroemde Twelve Apostles. Het zijn er nooit echt 12 geweest. In de sixties kregen ze de naam the Apostles, en later werd de 12 eraan toegevoegd om de naam aantrekkelijker te maken voor toeristen. Hell, that Jezus knows his marketing

Smile
. Intussen staan er nog zeven geërodeerde rotsen in het hevige blauwe water, en ze vormen een prachtig staaltje natuur. We komen nog een aantal andere minstens even mooie rotsformaties tegen en nemen ten slotte nog een frisse duik in het water (het is immers 43 graden) alvorens de officiële Great Ocean Road eindigt en we met beachwaves (ook Dimi, ja) en zand tussen onze tenen afscheid nemen van de Australische kust...

Via het binnenland en enkele hillbillydorpjes (we zijn er zeker van dat we de banjotonen van Deliverance op de achtergrond kunnen horen) rijden we in één trek door naar Adelaide. De Barossa Valley in de Adelaide Hills staat bekend om zijn uitstekende wijnen en we zijn dan ook verlekkerd om enkele wijngaarden te gaan bezoeken. In een leuk internationaal gezelschap proeven we in totaal 27 (!) verschillende wijnen en rijden we door een fantastisch landschap dat ons meer aan Toscane doet denken dan aan Zuid-Australië.

Door het extreem warme en droge weer zijn er ondertussen hevige bosbranden uitgebroken in de Adelaide Hills, de media spreken van de ergste branden in meer dan dertig jaar… Aan de horizon zien we de grijze rookpluim van de ontembare bosbranden. We zitten er nog enkele kilometers van af, maar de verbrande geur hangt hier letterlijk in de lucht. Best absurd en scary... We eindigen onze dag veilig en wel, doch redelijk tipsy en twee flessen wijn rijker. Daar gaan we binnen enkele dagen ongetwijfeld van genieten in de outback.

We slaan een extra voorraad water, benzine en eten in, want vanaf nu gaan we letterlijkin één rechte lijn naar the red centre...

Tot binnenkort!
Xxx Peggy en Dimi

Mcke en Luc

Jullie spelen letterlijk mee in een supermooie documentaire. Gelukkig rijden jullie nu van de bosbranden weg... want dat is werkelijk te héét.
Begin jullie toch wel een beetje te missen.
xxx

Mama en papa

Fantastisch kids, en weerom super geschreven! We zouden erbij willen zijn!
We zijn wel blij dat jullie morgen richting noorden rijden, want die bosbranden zijn, volgens onze berichtgeving, echt wel serieus!

Karine en Luc

Prachtig! Precies ne film!!!!en we genieten mee zene!
groetjes uit Boechout!

Mathé en Karin

Weer prachtig geschreven, fijn dat alles goed gaat met jullie. Blijven ook op de hoogte via Charlaine en Olivier.
Blijf voorzichtig. Liefs Mathé en Karin.

Charlaine

Ohhhhh, jullie verhalen zijn prachtig om te lezen.
Zo lijkt het steeds of we erbij zijn en met jullie kunnen mee genieten.
Jullie avonturen blijven fascineren ????
Geniet!!!

Liefs en kusjes Xxx

Charlaine

Oh... Achter fascineren waren !!!!!! Bedoeld. Sorry ??

Betty & Wannes

Onze beste wensen voor het nieuwe jaar dat jullie alvast mooi hebben kunnen inzetten en dit jaar met de zon erbij !!
Fantastisch die mooie verhalen en foto's, om jaloers op te zijn !
Hou jullie goed en wees voorzichtig.
Veel groetjes Wannes & Betty

Lobke

Sweeties! Dit is zo super om te lezen! Ook weer zalige foto's! dikke kus

Jasmin

Tja, wat meer kan ik nog zeggen dan al hetgeen hierboven al gezegd is? Ik kijk elke keer uit naar jullie spannende avonturen en jullie lossen telkens weer mijn hoge verwachtingen in!! Wat een supermooie foto's en daarbij horende anekdotes, ik ben blij (lees: ook een beetje jaloers) dat jullie al deze wonderlijke plaatsen kunnen bezoeken! Geniet er nog van ????

Johnny, Wendy, Jens en Celina

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar vanuit Scherpenheuvel ( een klein dorpje ergens in Belgiê,...)!!!!!!
Geweldig hoe jullie jullie avontuur kunnen neerschrijven het is iedere keer weer genieten en dromen dat we er zelf ook kunnen zijn,.....
Groetjes Johnny,.........

Karin & Erik

Nieuwjaarsgroetjes vanuit Merksem! Geniet er ten volle van en wees voorzichtig. We volgen jullie tocht met argusogen en kunnen niet wachten tot wij ook down under vertoeven. Dikke xxx

nonkl francis en tante ghiislaine

Onze beste wensen voor het nieuwe jaar dat jullie met een stralende zon hebben ingezet. Weer een boeiend en met zeer mooie foto's geïllustreerd reisverslag. En dan ook nog kunnen genieten van de lekkere Australische wijn (Jacobs Kreek). Profiteer ervan maar wees voorzichtig. Wij kijken al uit naar jullie volgend reisverhaal.
Lieve groetjes

Fred en Linda

beste wensen en we genieten nog steeds van jullie reis! Australië staat ook op ons verlanglijstje!

Julia

Gho wauw er komt spontaan een glimlach als ik jullie verhalen zo lees. Jullie zijn precies echte journalisten :D het lijkt allemaal zo zalig! Wij zitten hier maar in ons gure België... Nene zo negatief gaan we ons landje niet beschrijven, maar toch, tegenover jullie avonturen en verhalen... Ik zou zo in jullie bagage willen zitten!

Ik kijk uit nr de volgende verhalen!!

Ps: ng een geweldig en fantastisch 2015! Bij mij wordt de dag van jullie terugkeer alvast een prachtige dag!!

Xxxxxx

Tante Mieke en Nonkel Frank

Ik denk dat Austria ook op ons lijstje komt te staan, boven de andere mooie dingen die we nog willen zien. Schitterend beschreven,zo genoten Daisy,van de fotos de verhalen. Wij wensen jullie een prachtig 2015,genieten,opslaan en zo veel mogelijk doorgeven. Goed dat jullie richting Noorden rijden,want die bosbranden doet ons denken aan jaren geleden,ik denk wel 13 jaar geleden in Fregu in Frankrijk,daar zaten wij ook in de buurt van vreselijke bosbranden en stond onze auto klaar met onze bagage om te vertekken als het nodig was.Hou ons op de hoogte,missen jullie ??????????????????

Tante Mieke en Nonkel Frank

Sorry,geen ???? Maar wel ??????????????????

??????????????

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nick, Geerte, Manon en Amélie

Ziet er echt allemaal top uit mannekes!
Het is werkelijk een plezier om al jullie verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken!
Keep enjoying the journey of (your) life!
Xxx

nonkel rik en tante greet

hallo dimitri en peggy,
eerst onze beste wensen voor een stralend 2015, hetgeen jullie al ingezet hebben onder een stralende zon.
Niet te geloven hé, kerstmis met 40 graden in zwembroek en bikini.
jullie reisverhaal was weeral heel spannend met mooie foto's, we zijn precies bij jullie.
en nu naar nieuw zeeland, wat ook niet mag ontbreken
dimitri en peggy, gisteren het kerstfeestje in westmalle, de eerste maal zonder moeke en zonder jullie maar dat halen we volgend jaar wel in.
dikke kussen en amuseer je.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX