221daysofsummer.reismee.nl

Hong Kong

Hong Kong : where East meets West. Shopping, temples and skyscrapers galore...

We vertrekken vanuit Christchurch richting Hong Kong, met een tussenstop in Melbourne, Australië. We zijn voorbereid op een lange nacht op de luchthaven, want we komen rond 22u in Melbourne aan en zullen pas de volgende ochtend om 8.30u opstijgen naar Hong Kong. We hebben echter geluk dat er nog net twee zitjes vrij zijn op een eerdere vlucht en zo staan we om 6.30u al op HK Airport!

Na een busrit tot het centrum gaan we op zoek naar ontbijt en stappen we een restaurantje binnen dat vol locals zit. Gelukkig kunnen we aan de hand van foto's een keuze maken en al gauw verorberen we ons eerste rijstontbijt met stokjes en Hong Kong milk tea. We kijken even rond naar de andere mensen en wat blijkt? Zo ongeveer iedereen is toast met ei aan het eten, met mes en vork

Laughing
!

In ons hotel - fancy hotel met rooftop pool, dankjewel Dimi voor het verjaardagsgeschenk! - doen we nog even een anti-jetlagdutje alvorens we de stad intrekken. Hong Kong staat bekend om zijn gigantische shopping malls, dus waarmee beter acclimatiseren dan met wat retail therapy

Innocent
? We horen in zo'n mall plots luid tromgeroffel en zien dan een Chinese draak verschijnen (think Chinese New Year style, dat hebben we trouwens jammer genoeg net gemist) die winkels binnendanst. Geen idee waarom, het lijkt een heel ritueel met de uitbaters, het is in elk geval leuk om te zien!

Wie van winkelen houdt, zal in Hong Kong zijn hart (en al zijn geld) verliezen: er zijn gigantische malls van verdiepingen hoog en alle grote modehuizen hebben hier meer dan één vestiging, maar jammer genoeg en niet onverwacht zijn de prijzen zoals bij ons (anders waren de Balmain- en Mulberrywinkel wel leeg geweest

Cool

Goedkoop zijn wel de vele markten in de stad. Op de Temple Street Night Market kan je vanalle souvenirs, blinkende prularia en toch-niet-zo'n-goede-fake merkkledij (Calven Kiein Underwear - we guess that Bieber kid's to blame), maar je kan er ook gezellig en heel goedkoop lekker eten. We zien wel wat varkensneusjes en eendenvoetjes liggen, maar verder niets schokkends

Smile
. Wanneer we terug in de hotelkamer aankomen, staat er een taart voor Peggy's verjaardag te wachten - the perfect dessert!

De dag nadien is het tijd om de meer spirituele kant van de stad te verkennen. Met een kabelbaan gaan we op visite bij de Big Buddha - een beeld van 34m hoog, en daarmee het grootste bronzen Buddhabeeld ter wereld, gelegen op een heuveltop. Het beeld zelf is prachtig, maar jammer genoeg is er een heel toeristisch dorp - Starbucks inclusief - rondgebouwd. Het beeld en de bijhorende Po Lin klooster zijn echter wel nog een belangrijk bedevaartsoord voor monniken, we vragen ons toch af wat die van dat commerciële gedoe vinden...

De tempel van de 10 000 Buddha's is gelukkig een pak rustiger. Ook deze naam is spot on, want op het steile pad erheen zijn we langs beide zijden omringd door goudkleurige Buddhabeelden, waar af en toe wat aapjes tussenglippen. In de tempel zelf is het ook al goud wat blinkt, gecombineerd met kleurrijke, voor onze Westerse ogen kitscherige, maar daarom niet minder impressionante schilderingen.

Hong Kong heeft eveneens een impressionante skyline, volgens sommigen de meest indrukwekkende ter wereld (hoewel je een New Yorker dat nooit zal horen zeggen

Smile
)! Overdag nemen we al eens een kijkje vanop de Avenue of Stars, de Hollywood Boulevard van Hong Kong, waar alle beroemde Aziatische acteurs een ster op de grond hebben. Vanop Mount Victoria Peak hebben we een nog beter zicht op de ontelbare wolkenkrabbers aan de horizon. 's Avonds wacht ons echter de grote finale, wanneer we vanop een bootje omringd worden door de fonkelende lichtjes van al die hoge gebouwen, wow!

Een mix van Westerse en Oosterse elementen kleurt deze stad tot een verrassend plaatje. Op de ene plek zie je zakenmensen in kostuum die hun kantoor in een van de wolkenkrabbers verlaten, en om de hoek leven monniken nog steeds een traditioneel leven dat volledig in het teken staat van Buddha. Hong Kong blijkt de perfecte introductie tot Azië te zijn. Nu komt het echte werk: Cambodja!

Wisten jullie dat:

- het onbeleefd is in China en HK om in het openbaar je neus te snuiten? (Fantastische timing dus om snipverkouden te zijn

Undecided

- het echter wel doodnormaal is om in je neus te peuteren en te rochelen op de grond?

- Hong Kong tot 1997 een Britse kroonkolonie was? Sindsdien is het een speciale administratieve regio van China, die zo ongeveer als een onafhankelijk land handelt.

- er hier ook een Disneyland is?

- het hoogste gebouw in Hong Kong 484m hoog is?

- er in de stad maar liefst 112 gebouwen staan die hoger zijn dan 180m?

- de metro en het openbaar vervoer hier ongelooflijk goed geregeld zijn en dat de mensen hier heel netjes aanschuiven om op te stappen?

- we hier op straat geïnterviewd zijn door GQ magazine, een internationaal tijdschrift? Of we ook gepubliceerd gaan worden is maar de vraag

!

- er heel veel Chinezen ons aan het filmen waren met hun smartphones tijdens dat interview? Best wel grappig!

- Hong Kong niet enkel een stad is, maar bestaat uit 236 eilanden, waarvan een groot deel onbewoond?

- er meer dan 7 miljoen mensen wonen in Hong Kong?

mams

Dat was weer een leerrijk verhaal

papa

schitterend!!! Nu Cambodja! Verwacht nu wel een cultuurschok! Thailand komt nu wel dichtbij hé?xxx

Oli

fantastisch verhaal weeral! Wss niks voor mij dus om te gaan winkelen ????????
Geniet nog want het echte werk gaat eraan komen maar dat gaat volgens mij net zo indrukwekkend en mooi zijn.. Voorzichtig en veel plezier!! X

Conny en Eugene

Weer super leesvoer. Helemaal iets anders dan wat je tot nu al hebt meegemaakt, maar zeker even boeiend en leerrijk en spannend, geniet ervan xxx

Geerte

Waaauw, weer een fantastisch stukje van jullie grote reis beleefd! En Dimi.. hoe attent zeg!! Zwembad, deserties, ... Wat leuk om te lezen dat jullie goed voor elkaar zorgen, zo ginder.. ergens ver weg van ons! Zoals eerder gezegd: genieten!! (en veel beterschap voor Peggy!) xxx

ellen en bjorn

HK is toch iets speciaals he. In cambodja zal het net een tikkeltje anders zijn. Echter prachtig!! Er wacht jullie opnieuw veel moois. Enjoy it

Karin van der woerd

wat zouden jullie daar zijn opgevallen met jullie lengte en Peggy met je mooie blonde haren. Genoten van jullie verhaal. Liefs Karin

Johnny

Heerlijk zo'n verhaaltje te lezen zo vlak voor het werk (04u45).............

Veel plezier verder,.....

Groetjes Johnny,....

Frank

Wel wel wel, nen echte Cassanova dien Dimi,...nen echte charmeur hé.... weer een fantastisch ervaring rijker en een paar duizend kilometer verder op jullie pad van avontuur, ziet er allemaal fascinerend uit hoor en zoals gewoonlijk voorzien van professionele commentaar, ben benieuwd hoe Calbodja zal meevallen .....we kijken er al naar uit....groetjes van iedereen hier xxxxxxx

karin en marc

tof dat we alles mee kunnen beleven van op onze stoel
groetjes wij

sven de doncker

Dimi ik heb eindelijk eens de tijd (veel tijd) genomen om eens alles te lezen en te volgen en euhm wat een reis al tot op heden manmanman. Blijf ervan genieten en besef wat een geschenk dit is en weet dat ik pokke jaloers ben ;-) Ik kijk al uit naar alles wat nog gaat volgen!!