221daysofsummer.reismee.nl

Dubai en Abu Dhabi, where East meets West meets Money

Komende van Nepal kan het contrast niet groter zijn. De verenigde Arabische Emiraten zijn dankzij hun oliebronnen rijk, erg rijk! De Emirati's hoeven geen belasting of taksen te betalen en voor 15€ tank je hier een grote auto vol. Het zal dan ook niemand verbazen dat je hier een veelvoud aan Lexussen, Lamborghini's en Cadillacs (en de rest van het lijstje fancy cars) ziet rondrijden!

Ondanks de rijkdom aanbidt men hier echter niet het gouden kalf. De islam is hier de officiële staatsgodsdienst en dat is duidelijk vertaald in het dagelijkse leven. Varkensvlees wordt niet in elke supermarkt verkocht, en waar dat wel gebeurt, ligt het in een aparte sectie en heb je soms zelfs een aparte kassa. Alcohol is voor de moslims verboden, je vindt het dan ook niet in de supermarkt, maar enkel in restaurants en bars die er een vergunning voor hebben (en je mag er ook stevig voor in de buidel tasten!). In elke wijk staat wel een moskee waaruit ten gepaste tijde wordt opgeroepen voor het gebed, in hotelkamers wordt de richting van Mekka aangegeven.

De Emirati gaan hier vaak nog traditioneel gekleed in een lang wit kleed (de kandoura), met een witte hoofddoek (de ghuttra). Vrouwen dragen een abaja, een vormeloze zwarte jurk, gecombineerd met een hoofddoek. Ze doen dat echter in stijl, gecombineerd met Chanel- en Dior-handtassen. De huidige emir zette Dubai op de kaart als toeristische bestemming, en voor toeristen wordt er wel een oogje dichtgeknepen wanneer iemand in ongepaste hotpants flaneert, maar je loopt toch best wat bedekter rond.

Goed bedekt zetten we dan ook onze eerste stappen in Dubai in de Bastakiya-wijk, één van de oudste wijken van de stad, waar traditionele huisjes met windtorens, de airco avant-la-lettre uit het Midden-Oosten, staan. We steken de Dubai Creek over met een abra, een traditionele watertaxi, en dat voor slechts één Dirham per persoon, een zilveren munt met een wonderlamp op.

We bezoeken aan de overkant de verschillende souks van Dubai, de spice souk, de old souk, de gold souk, de perfume souk! Ze voldoen niet echt aan het geromantiseerde beeld dat wij ons bij een traditionele Arabische markt voorstellen (waar is die geheimzinnige wonderlampverkoper?), maar de verkopers zijn wel heerlijk opdringerig. We worden door élke handelaar aangesproken, die al dan niet terwijl een sjaal over onze schouder werpen. Dubai was vroeger een belangrijke handelsregio in het Midden-Oosten, en handel drijven zit hier duidelijk nog in het bloed!

In 1966 verandert echter alles, wanneer er olie wordt ontdekt. In een recordtijd stroomt het oliegeld binnen en vandaag de dag zie je de decadente rijkdom overal om je heen. Enkel het beste, duurste, hoogste lijkt hier tegenwoordig de standaard. Een opsomming van superlatieven en wereldrecords? Komt-ie!

We gaan we naar het strand vlak bij de Burj Al Arab, het enige zevensterrenhotel ter wereld (waar je overigens zonder reservatie niet inkomt).

We kuieren rond aan de Dubai Marina, de grootste kunstmatige jachthaven ter wereld, waar de boten tussen de wolkenkrabbers dienen te navigeren.

We verdwalen in de Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld (oh lord, en we zijn helemaal niet zo gek op winkelen trouwens). In dat shoppingparadijs vind je behalve een schaatsbaan ook nog een van de grootste aquaria ter wereld, waarin je zelfs kan gaan duiken! In een van de hallen is overigens ook een volledig skelet van een in 2008 ontdekte diplodocus ondergebracht, die na lang nadenken de Dubai Dino gedoopt werd.

Aan de skyline domineert de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld met een hoogte van 828m. Op een minuut tijd brengt de lift (de snelste lift ter wereld?) je naar een uitkijkplatform op 452m. We zijn niet echt zo'n hogegebouwenaficionado's, maar het is wel ontzagwekkend om voor een keertje naar benéden te kijken naar wolkenkrabbers zo hoog als die in Hong Kong of KL!

Vlak bij de Burj Khalifa en de Dubai Mall kijken we 's avonds naar de grootste fonteinshow ter wereld, met stralen die tot wel 150m hoog spuwen. Het is op z'n minst fascinerend om fonteinstralen op Michael Jacksons Thriller te zien dansen, al is dit allemaal misschien ook wat surreëel...

Smile

Om even bij te komen van al die man made marvel gaan we een dagje naar het strand. Niet zomaar een strand natuurlijk, het is tenslotte Dubai, maar een strand op The Palm Jumeirah, een van de kunstmatig aangelegde schiereilanden in de vorm van een palmboom, een ambitieus project van de huidige emir om ervoor te zorgen dat elke bewoner van het eiland aan het strand woont. Op de top van The Palm staat het Atlantis The Palm Hotel, een van de meest exclusieve hotels ter wereld. In een beach club ernaast (die Mastercard Gold kunnen we meteen afgeven om de minimum spending fee te garanderen) genieten we van zon, zee en strand. Op een bepaald moment wordt de muziek echter even gestopt, het is tijd voor het gebed...

De volgende dag doen we wat we zo graag doen, tijd voor een roadtriiiiiip! We huren een auto en rijden naar Abu Dhabi! De hoofdstad van de VAE is minder toeristisch dan Dubai, maar heeft zo zijn eigen pareltjes.

De prachtig mooie Sheikh Zayed Grand Mosque is de grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten (en staat tevens behoorlijk hoog in de lijst van grootste moskeeën ter wereld). Hij werd gebouwd op vraag van één van de founding fathers van de VAE en dateert slechts uit 2007. Binnenin is het grootste tapijt ter wereld te vinden, alsook de grootste kroonluchter. Je komt er als vrouw enkel volledig bedekt in, Peggy mag dus een mooie abaja uitkiezen om zich gedurende het bezoek zedig te bedekken, definitely no LBD!

Minder zedige pracht en praal vinden we in het Emirates Palace, de tegenhanger van de Burj Al Arab in Dubai. De bouw van dit hotel kostte maar liefst 3 miljard dollar (of meer volgens geruchten, het is dan ook een van de duurst gebouwde hotels ter wereld) en de binnenkant is rijkelijk versierd met bladgoud. Maar daar stopt het niet: bij de lunch drinken we gold leaf cappuccino's, en in het hotel staat de eerste goud-ATM ter wereld: je haalt hier goud uit de muur aan real time goudprijzen!

Maar overdaad schaadt, dus we vluchten voor onze laatste dag de rijkdom van de stad uit, naar de woestijn. Een écht Aladdin-avontuur, at last!

Laughing

En of het avontuur wordt… We worden opgepikt door een 4x4, want de laatste 30 kilometer zijn recht door de woestijn. We zien werkelijk niets om ons heen behalve zand en kamelen. Onze enthousiaste chauffeur doet zijn uiterste best om ons ten volle te laten genieten van de gigantische zandduinen en scheurt met de Jeep langs en over de duinen. Helaas zorgt een kleine inschattingsfout van Mr. Schumacher er voor dat we het zand van iets té dichtbij kunnen aanschouwen. Voor we het goed en wel beseffen rollen we overkop van een duin. Thank Allah dat we onze gordels dragen, want de vijf minuten die volgen liggen we ondersteboven, wachtend op hulp. Iedereen in de auto is ok en in het begin vinden we het best nog wel grappig. Wanneer de auto olie en benzine begint te lekken, beseffen we echter dat we als ratten in de val zitten, en willen we er zo snel mogelijk uit. Gelukkig worden we snel uit onze hachelijke positie gered.

Een uur later worden we heelhuids, doch met de daver op ons lijf, afgezet voor de poorten van onze slaapplaats voor de nacht…

We zijn aangekomen bij een heus dorp, geheel in traditionele stijl gebouwd, rond een waterbron in de woestijn. We neuriën spontaan de deuntjes uit Aladdin, terwijl de arabian night het dorp omtovert tot een sprookjesachtige plek. We genieten van een traditioneel eetfestijn met een buikdanseres en oud-speler. De sterrenhemel boven de woestijn maakt het plaatje compleet. Wat een afsluiter van onze reis…

De voorbije zes maanden beleefden we onze droom en hadden we de mooiste tijd uit ons leven. We zagen prachtige, ontroerende en soms ook minder mooie dingen. We leerden fantastische mensen kennen en maakten spannende avonturen mee. We zijn de bol rond gegaan. De mysterieuze Moai op Paaseiland, de onwaarschijnlijke onderwaterwereld van Tahiti, de uitgestrektheid van Australië, de prachtige natuur van Nieuw-Zeeland, de chaos van Hong Kong, de droeve geschiedenis van Cambodja, de parelwitte stranden van Thailand, de skyline van KL, de hoogste bergen van Nepal, de woestijn van de VAE... It was fucking amazing! Bedankt voor al jullie lieve reacties op onze verhalen. We hopen dat we jullie (een beetje) hebben kunnen overtuigen om de wereld te verkennen. Wij zijn alvast nog nieuwsgieriger geworden naar wat er nog allemaal te zien is. Onze bucket list is er niet korter op geworden

Wink

Aan alle mooie liedjes komt een eind... Spijtig genoeg zijn wij nu ook uitgezongen. Het laatste hoofdstuk van onze reis is geschreven, het verhaal is uit. We hebben er veel voor moeten opgeven en lang voor moeten sparen, maar was het dat nu allemaal waard? Yes! Hell yes! Beste beslissing uit ons leven...

Xxx
Peggy en Dimi

MCke

't was jullie van harte gegund, maar ben verdomd gelukkig dat jullie weer heelhuids en veilig naar huis komen xxxx

Tante Rita

Prachtige verhalen
Mooie reis
Een droom die uitgekomen is
Veilig thuis

Angelo Eerlings

Het was tof om jullie te mogen volgen en om die ervaringen te lezen. Ik ben er dan ook zeker van dat t de moeite was voor jullie om deze reis te hebben gedaan. Geniet er nog van na met alle mooie herinneringen.
Grts Angelo

Karin van der woerd

genoten van jullie prachtige verhalen en geweldige mooie foto's. En jullie hebben het laatste goed omschreven. Welkom weer thuis bij jullie lieve familie en lieve vrienden Dimi en Peggy.

Sven De Doncker

Super goe gedaan en super goe geschreven en verteld!! Ik heb veel ideëen opgedaan voor mijn toekomstige reizen. Honderdmaal bedankt!!

Marc en Martine

Weeeeeeeral even mee op verlof geweest met jullie verhaal volgens mij is dat een volgende job voor jullie reisreporter en de wereld jullie verhalen vertellen voor beroep ????
Maar wel blij na al die" avontuurlijke" verhalen dat jullie weer op eigen grond staan!!!!
WELCOM TO BELGIUM
XXX

Frank en Mieke

Kindertjes.....jullie hebben een ongelooflijke reis gemaakt, wij hebben de hele periode mee genoten van jullie avonturen en ontdekkingen en soms leek het of wij daar bij jullie waren en al deze pracht en wonderlijke plaatsen zelf aan het bewonderen waren....wij hebben foto's gezien, verhalen gehoord waarvan we het bestaan nog niet eens wisten en daarbij kwam dan nog eens de aangepaste professionele commentaar (die trouwens door de beste documentaire-verslaggever niet kan worden verbeterd, proficiat Peggytje). In ieder geval, bedankt voor deze prachtige reiservaring die jullie met ons gedeeld hebben...koester de herinneringen aan al deze prachtige plaatsen voor altijd in jullie hart en mag jullie verdere leven een spiegel zijn aan deze ervaring !!!! Respect en ongelooflijk trots !!! Bybybybybyby.......

Karine en Luc Jeurissen!

Jullie bedankt dat we konden meegenieten!
Veilige thuiskomst !
Luc en Karine

Mama en papa

Pegy en Dimitri, ook voor ons was dit de reis van ons leven Elke dag opnieuw de vraag : waar zijn ze nu, wat gaan ze doen vandaag.... En hebben inderdaad zoals Frank en Mieke schrijven, zoveel nieuwe plaatsen leren kennen, waar we daarvoor nog niet van gehoord hadden. Gelukkig was er internet, we hebben nog nooit zoveel gegoogeld om mee te kunnen reizen met jullie, in gedachten ! Maar nu zijn we zo blij dat jullie naar huis komen, want de laatste weken waren "heavy" voor de mama's en papa's, familie en vrienden !

Charlaine

Wat hebben jullie de reis steeds prachtig omschreven. De verhalen steeds aangekleed met geweldige foto's. Om zo ons allemaal bij jullie reis te betrekken. Ik heb er enorm van genoten. Toch ben ik heel blij dat we jullie vanavond weer kunnen knuffelen. Dikke kussen en tot (yes, eindelijk) STRAKS!!!! Xxxxx

Nonkel Paul & T.Linda

Liefste DIMI & PEGGY , wij zijn trots als nonkel en tante op jullie verhaal en hebben goed meegenoten van jullie (tripje) soms leek het wel een romannetje en soms wel een triller,maar dan wel nen echte he!jullie moeten hier zeker een boek over schrijven ,of magazine( AS ADVENTURE ) die zal zeker verkocht worden
Op deze moment zitten jullie in de vlieger richting huiswaarts ,wij volgen jullie nl op de flightradar .
?en ding is wel zeker , als straks het deurtje open gaat van 't vliegerke dan zullen er terug een paar mensen ( ons inbegrepen en de rest van de familie )goed kunnen ademen , WELCOME HOME HERO'S

dirk

k'denk da'k volgende keer is meegon met maura....haha

Nick, Geerte, Manon en Amélie

Mannekes, wat een schitterende dingen hebben jullie allemaal gedaan! Zaken waar de meeste heel hun leven van dromen, but you guys lived the dream the last 6 months! Het gaat afkicken worden om jullie reisverhalen niet meer te kunnen lezen! Langs de andere kant kunnen we binnenkort terug afspreken om jullie ervaringen nog eens "live" te aanhoren :-) Tot binnenkort, in ons kleine Belgenlandje.
X Nick.

Nonkel Francis en Tante Ghislaine

Als afsluiter een land van superlatieven en het oneindige van de woestijn !
Wat hebben we genoten van jullie verhalen!

Welkom thuis en tot binnenkort!xx

tante greet

dimitri en peggy,,jullie wereldreis zit erop. Toen jullie vertrokken dacht ik amaai zolang van huis weg, maar hetgeen jullie allemaal hebben kunnen zien en ervaren, daar zijn geen woorden voor.
Maar nonkel rik en ik hebben ook heel de reis meebeleefd en er ook van genoten.
De fantastische foto's en het commentaar van echte journalisten. Echt professioneel.
Maar nu zijn we toch blij dat jullie naar huis komen, want de laatste weken waren te spannend voor het thuisfront.
Welkom thuis en tot binnenkort!xx
kussen

patou

Elk verhaal heb ik met plezier gelezen en steeds genoten van de mooie foto's. Dit is zeker een reis geweest die je voor de rest van jullie dagen bij je draagt!!! xxx

Conny en gene

Weeral een heel prachtig geschreven verhaal, maar idd aan alles komt een eind, maar zijn er van overtuigd dat er nog wel eens terug zulke verhalen van jullie te lezen zijn. Eerst even de mama's en de papa's, de familie en vooral jullie op adem laten komen. Bedankt om te mogen meegenieten. Xxx

Ons Moeke

Lieve Peggy en Dimi.
Steeds heb ik genoten van jullie prachtige verhalen en de mooie foto's. Dikwijls heb ik gedacht "was ik maar jonger ik zou het wel weten". Jullie hebben ook een geweldig schrijftalent. Doe daar iets mee. Maar vooral Peggy en Dimi ben ik blij dat jullie heelhuids uit jullie avontuur zijn gekomen. Na deze reis zal ons Belgenlandje er nog kleiner uitzien. Tot binnenkort lieve collega. Ik verwelkom je nu al.
Dikke kussen en knuffies van ons moeke aan jullie allebei.
xxxx

Jorien Van Bouwel

Dit moet idd f*cking amazing geweest zijn! WAT EEN REIS!! =o :D Om pokkejaloers op te zijn! Dat wordt nog lang nagenieten voor jullie! X

nonkel rik en tante greet

Zoals jullie schrijven : "Het laatste hoofdstuk van jullie reis is geschreven,"en dit was voor jullie "de beste beslissing uit ons leven.."

vandaag dit laatste reisverhaal gelezen en er weerom van genoten.
en vandaag jullie stemmen, na een heel lange tijd, nogeens gehoord en er ook van genoten.
en nu nog het weerzien deze week.
dikke kussen

Karin

Liefste Peggy & Dimi,

Een rollercoaster van 6 maanden, waar jullie waarschijnlijk een leven lang nog anekdotes over zullen vertellen. Zal een hele aanpassing zijn, om weer in tredmolen van het "normale" leven te stappen. Maar dit avontuur pakken ze jullie nooit meer af. We hebben genoten van al jullie prachtige reiservaringen. Welcome Home xxx